tisdag 10 juli 2012

Vaselin + kameralins = dålig idé?

Igår fick jag för mig att kleta vaselin på min UV-lins och fota med den nedkletad.
När mamma fick se kameran sa hon "Men Maja, linsen ser helt förstörd ut, vad har hänt?!? Du som nyss putsade den så noga". Och det är sant att jag putsade den noga, men det var innan jag kom på idén... jag och pappa (som också visste att det var meningen att kameran skulle se ut så) tittade på varandra och skrattade, hon lät så förfärad!

Jag rekommenderar inte att man gör detta om du inte har en lins du är mindre rädd om och gör det verkligen inte rakt på objektivlinsen!
För ungefär ett år sedan skedde en liten incident. Min UV-lins gick sönder, men det syns inte på bilderna så det gjorde inte så mycket. Det var den linsen jag använde.
Det är super enkelt, kleta bara ett tunt lager med vaselin på linsen, nästan inget precis i mitten! Prova dig fram med tjocklek på vasselinet och man kan ju göra olika mönster i det...

Det blev ganska olika typer av bilder... Här är några av dem;
Helga gillar vinbär
Vårt grönsaksland.
Här växer bl.a. potatis, mangold och rödbetor
Vilma var på lekhumör, till Helgas stora glädje!

Men de, enligt mig, bästa bilderna för dagen var dessa två: