tisdag 25 november 2014

#minvänIsmailärtiggare

Det började med ett leende. Leendena blev fler och vi började heja på varandra.
Att gå förbi ica vid Brommaplan gör mig alltid väldigt glad! Där sitter nämligen Ismail.
Men jag kände att jag inte bara vill ge honom ett leende och ett hej så för några dagar sedan köpte jag mat åt honom, en grillad kyckling, en nybakad baguette och en flaska cola. Vi kunde inte förstå varandra, han kan typ bara rumänska, men vi pratade lite ändå. Vi sa hejdå och så åkte jag hem.
Jag kände att jag verkligen önskade att vi kunde prata med varandra, så jag kunde få veta hur hans situation såg ut och ja, bara få prata lite. När jag kom hem samma dag kom jag på att jag ju kan testa att skriva ett kort brev i google translate, skriva ut det och ge till Ismail.
En del ur mitt brev till Ismail
Dock var jag inte på Brommaplan för än igår, men då fick han brevet och idag fick jag ett långt svar tillbaka när jag kom!
Trots att jag inte skriver in bokstäverna med alla '^´ och andra små streck de har när de skriver så gick det fin-fint för google att översätta!
En bit ur brevet jag fick från Ismail idag
Jag vet så klart inte allt om Ismail och hans situation än, men jag vet att han kom till Sverige den 16e oktober i år. Han hoppas kunna tjäna ihop pengar för en hjärt-operation som hans mamma måste göra.
Ismail är 25 år, bara tre år äldre än jag... Han har ingen stans att bo här i Sverige och han säger att det är väldigt kallt. Han längtar tillbaka hem, men har just nu inte råd att åka tillbaka.

Om du skulle vilja vara med och hjälpa Ismail och hans mamma så kan du kontakta mig på facebook eller på maja.floberg(a)hotmail.com. Jag kommer även starta en grupp på facebook dit man kan bjuda in folk som vill hjälpa Ismail. Pengarna till mammans operation behöver Ismail hinna skicka så de är i Rumänien senast 4 december.

Jag hoppas att några ska vilja bidra med lite mat, pengar eller kläder. Det skulle göra Ismail så otroligt glad!

Hoppas ni har en fin kväll!