lördag 13 juni 2015

Sommarlov och sommarprojekt!

Som vanligt dröjer det år och dar mellan mina inlägg. Men jag har en liten idé som ska ändra på detta! Jag har nämligen tänkt att jag ska ett fotoprojekt under sommaren då jag tar minst en bild i veckan, helst fler. För att göra utmaningen lite roligare (som om att fota inte vore nog, men uppenbarligen bloggar jag mindre än sällan om mina foton) så har jag de senaste månaderna samlat på mig massa dubbeltydiga ord. Dessa har jag numrerat och numren har slumpats fram av en slumpgenerator. Så varje vecka eller dag eller hur ofta detta nu kommer bli får jag ett ord som jag ska tolka och lägga upp en bild på.
Jag ger mig själv regeln att i snitt måste minst vart fjärde kort vara fotat med min kamera, annars funkar mobilen och någon enstaka bild får vara gammal.
Är det någon som vill haka på så är ni välkomna!

Jag börjar med ett ord som slumpgeneratorn inte har varit med och bestämt (bara för att det känns som ett måste-ord i detta projektet): sommarlov.


Jag tror alltid att detta är hur mitt sommarlov ska se ut, att man sitter och slappar i solen. Men denna bilden tog jag innan lovet börjat, för mitt sommarlov började med att jag dagen innan avslutningshögtiden på skolan fick jag nycklarna till en studentlägenhet bara tio minuters gångväg från min skola! Så nu under lovets första vecka har mitt huvud varit fyllt med tankar om hur jag ska inreda, hur jag ska packa ner allting, hur jag ska frakta allt från mitt älskade gamla kollektiv i Alby och min nya lägenhet i Bromma, osv. Jag har hängt sjukligt mycket på Ikeas hemsida och på Blocket. Jag har varit på Ikea två gånger bara för att titta och jag har gått på secondhandrundor och jag har storhandlat så där extremt mycket och tungt att jag fick stanna var tionde meter för att vila armar, rygg, nacke och händer, hela vägen hem från affären.

Därför blir min bild av sommarlov en bild på Tobias, en av de som jag bodde med fram till för ungefär en vecka sedan, när han cyklade med de långa delarna till min bokhylla från Alby till Bromma en sträcka på nästan 2,5 mil (enkel väg).



När jag nu väl lägger upp bilder kan jag inte låta bli att slänga upp några fler från de senaste dagarna:

På avslutningsdagen vaknade jag upp i ett rum dem massa saker i en enda stor hög och en smal gång till dörren från sängen...
Här är jag och två av mina underbara vänner efter avslutningen -äntligen kom sommaren, solen och värmen!
Första nätterna sov jag på en lånad och tunn madrass på golvet i allt stök. Nu har jag fått upp min loftsäng så nu sover jag på den tunna och lånade madrass i loftsängen istället!
Måste ju dessutom visa ett av alla mina secondhandfynd: en helt ljuvlig liten kastrull -det var kärlek vid första ögonkastet
Så till idag -en av alla guldstunder denna dag var en halvtimmes tupplur i solen på en gräsplätt i Alby. Efteråt var jag vackert mönstrad lite här och var.
På kvällen cyklade jag och mina finfina pojkar till Bromma. Vi tog vägen över Ekerö (vilket inkluderade färd med Ekeröfärgan) och sedan ett stopp på ett fik. Detta med cykel är himlans gött!
En till bild på de bästa <3 Saknar både er och Alby men jag lovar att leka med er ofta i alla fall! Så se upp om ni tröttnat på mig ;)

Klockan har just slagit över tolv och jag ska sova, de senaste dagarna har jag av oklar anledning vaknat strax innan 06.00 och inte kunnat somna om... Ville ju få detta inlägg skrivet, men nu tänker jag sova så -God natt!