lördag 22 oktober 2011

Bröd, bröd, bröd

Jag älskade Johanna och mixer när jag var liten!
Nu är det jag som är Johanna, men jag har ännu ingen mixer-kompis...
Jag älskar att baka bröd och att experimentera med olika smaksättningar. Det är väldigt roligt!

Här på folkhögskolan bakar jag mest bröd som inte tar så lång tid, brukar sätta degen på kvällen o så får den jäsa över natten. Det är väldigt behändigt, bara gå upp på morgonen, röra lite i degen och sedan efter någon timma är det bara in i ugnen och så är det strax klart!
Någon gång i framtiden kan detta bli min kompis-mixer :D






 Men när jag fortfarande bodde hemma och hade tillgång till en köksassistent så kunde jag baka bröd som tog ca en vecka innan det blev klart. Dessa bröd som tar så lång tid brukar jag baka från Jan Heds bok Bröd, som jag köpte billigt på bokmässan förra året.



Degen som är smaksatt med linfrön, peppar och kikärtor

Just nu har jag två olika degar igång, recepten är tagna från Martin Johanssons gamla bröd-blogg. Men jag kan givetvis inte hålla mig till receptet helt och hållet... Jag måste hitta på någon ny smaksättning nästan varje gång. 
Idag har jag bara hällt i lite solroskärnor och linfrön i den ena degen, men den andra degen smaksatte jag med linfrön, peppar och kikärtor, vi får se hur det blir...
 
Den mer vanliga degen...
Förra helgens bröddeg, smaksatt med basilika, soltorkade tomater
och olja som tomaterna legat i.
Det blev fantastiskt gott!
Medan jag väntar på att dagens degar skall jäsa klart så tittar jag på Skavlan på svtplay -vuxenpoäng? ;P